Badia de Roses Badia de Roses
BLOG

Senderisme a Roses, la badia a vista d’ocell

francesc sola avatar

Roses és molt més que l’espectacular badia i la seva façana marítima, capitanejada per l’imponent Ciutadella i un passeig que sempre ve de gust recórrer

Roses és testimoni privilegiat de la fusió de la Costa Brava i el Pirineu de Girona, amb un entorn natural idíl·lic que podeu descobrir a bocinets, pas a pas, amb les múltiples propostes de senderisme que hi ha. Us en destaquem tres per a fer un tastet, però heu de saber que Roses és un catàleg viu de rutes per a tots els gustos. I amb l’entrada de la tardor, quan les matinades es lleven fresques però que donen pas als agradables matins, aquests recorreguts que us sorprendran son fets a mida per a les vostres sortides a peu per la natura.

passieg dalcada

Panoràmica poc coneguda de l'entorn natural de Roses, amb la vista cap al Pirineu

Ruta de senderisme d’arran de mar fins al Puig de l’Àliga

Aquest caminada circular us permetrà gaudir d’unes vistes úniques sobre la gran badia de Roses i el Parc Natural del Cap de Creus. Té una durada d’unes dues hores i mitja, per recórrer els prop de 7 quilòmetres amb sortida des de la urbanització del Mas Oliva, per endinsar-nos de seguida a la vall de l’Alzeda. Aquí hi trobarem una enorme olivera, just abans d’arribar al mas, ara en runes, i per on el camí s’enfila de cop flanquejant un bosc d’alzines. Pujar farà que de seguida tinguem una bona perspectiva de la vall, fins arribar al pla de Can Causa, una altra masia en runes en un paratge imponent. Des d’aquí veureu la base militar que corona el Puig del Pení (607 metres), que correspon amb el punt més elevat dels termes de Roses i Cadaqués. Aquí girarem el sentit per enfilar-nos per la carena, on la vegetació canvia radicalment, castigada per la tramuntana i la sequera i amb molta pedra. I ja hi som, dalt del cim de l’Àliga (463 metres). Des d’aquí podem contemplar una ampla vista sobre la badia de Roses al sud i la del Port de la Selva al nord.  Un cop descansats, baixarem seguint la carena, i perdrem altura ràpidament fins a un collet on sobre uns bancals molt desdibuixats d’antigues vinyes hi creixen unes recargolades alzines sureres, i seguirem fins als voltants de Mas Oliva, punt de retorn d’aquesta sortida a peu.

masos

La ruta dels masos ens depara sorpreses paisatgístiques

Descoberta dels antics masos de Roses

Sabíeu que a l’ombra del castell de Bufalaranya s’hi escampaven un grapat de masos que estructuraven aquesta vessant de la serra de Rodes? Aquesta ruta no té desnivells pronunciats, i la podeu fer en un parell d’hores. Començarem des del Mas Palou, avui restaurat i convertit en un hotel-restaurant. Una pineda és el punt de sortida del corriol que s’enfila suaument entre marges de pedres de color rovellat, que ens menaran fins a la Torre del Moro. Seguirem per una pista flanquejada per suredes, brucs i estepes, i des d’aquest punt ja podreu veure les ruïnes del castell de Bufalaranya. Seguim corriol avall fins a una pista i la seguim a l’esquerra fins arribar al Mas Ponac, on anys enrere s’hi feia mel de bruc. Aquí agafarem la pista que va a can Berta, un gran mas enrunat que dona nom al serrat que tenim a sobre. Baixem fins a travessar la llera de la Riera de la trencada, que seguirem fins a un altre mas, Can Pairet, on avui dia encara hi ha ramats d’ovelles i cabres que pasturen pels voltants, i acabarem la caminada arribant de nou al Mas Palou.

Cala Montjoi Roses. CV Cala Montjoi. Arxiu Imatges PTCBG

La Cala Montjoi de Roses, una vegada hem guanyat una mica d'alçada

Un passeig d’alçada fins a l’obaga del Puig Alt (492 m)

Aquest és un itinerari curt i agradable que ens permet conèixer la duresa del paisatge del Cap de Creus des de la seva part alta. Són poc més de 5 quilòmetres que recorrerem en 1hora i 45 minuts, començant per deixar la base militar del Pení a l’esquena, per seguir per una pista ampla en direcció a l’obaga del Puig Alt, un autèntic mirador de 360 graus del Cap Norfeu i de la Costa Brava nord. Ens trobem a la capçalera de la Vall de Montjoi, que ens farà prendre  consciència del paisatge dur, esquerp i alhora transformat d’aquest indret. Quan us hàgiu ben amarat de mar, gireu-vos per contemplar l’interior del Cap de Creus, amb les serres de Rodes i de la Verdera, i més al nord el Pirineu i el Canigó. Un autèntic privilegi!  L’itinerari segueix vorejant el Puig Alt i el Puig Rodó, que us recomanem coronar per contemplar la bellesa d’aquest autèntic mirador de l’Alt Empordà. Iniciarem la tornada per la font de Vich, ara ja amb un paisatge molt més agrícola, amb barraques de vinya i marges de pedra. Arribats aquí haurem fet un tomb a la carena, que ens oferirà la visió oposada a la badia de Roses, amb la vessant nord del Cap de Creus com a teló de fons. Seguirem cap al mas dels Arbres i retornarem al punt d’origen de la ruta, satisfets d’haver gaudit d’unes magestuoses vistes dels nord i del sud del cap de Creus amb tota la seva varietat cromàtica.