Sant Feliu de Boada. Dani Salva. Arxiu Imatges PTCBG_G Sant Feliu de Boada. Dani Salva. Arxiu Imatges PTCBG_G
BLOG

El privilegiat balcó del castell del Montgrí

francesc sola avatar

Busqueu una ruta senzilla, agradable, en un entorn únic i carregat d'història? Us animem a fer la pujada al castell del Montgrí. Quin mirador tant privilegiat!

Us sentireu uns autèntics afortunats quan des dels peus del castell o des dels balcons de cada torre observeu les Illes Medes, el Golf de Roses, el Baix Ter… Preneu nota que us expliquem com arribar-hi.

Anem cap a Torroella de Montgrí, i un cop a la vila, ens dirigim a la Ronda Pau Casals on hi ha una esplanada on deixar-hi el cotxe. Just al costat, hi trobem l’inici de la ruta amb un primer plafó que ens indica els tres possibles itineraris: pujar al castell, anar a l’ermita de Santa Caterina o bé arribar fins a la zona d’interès natural de les Dunes, en una ruta circular de 10 quilòmetres, que deixarem per un altre dia.

L'imponent construcció corona el Montgrí

Nosaltres pujarem al castell. Anar i tornar són unes dues hores d’excursió, al ritme dels més petits, i anirem seguint les marques vermelles i blanques del GR-92, així no tindrem pèrdua.

Durant la pujada trobarem tres capelles, que segons s’explica, marcaven el camí cap a l’ermita de Santa Caterina. Una mica més enllà de mig camí trobarem una creu de ferro, és el Coll de la Creu, on tothom s’hi atura a fer-se fotos o simplement a descansar una estona per observar el meravellós paisatge que des d’aquí ja ens ofereix el Baix Empordà. En aquest punt hi trobarem un encreuament de camins que ens portaran a l’ermita de Santa Caterina (si ens desviem cap a l’esquerra), a la muntanya d’Ullà o bé cap al castell (si seguim el de la dreta).

La fortalesa des de dins, permet imaginar com era la vida quotidiana al castell

No traurem l’ull a la fortificació i seguirem amb el nostre objectiu. De seguida trobareu unes quantes ziga-zagues en pujada, però el castell ja és a tocar. I un cop dalt, us aconsellem seure una estona, agafar aire i gaudir de la panoràmica de 360 graus que tindreu davant. Als vostres peus, el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

Això sí, no podeu marxar sense haver entrat al castell i pujar als balcons de cadascuna de les seves torres, resseguir el seu perímetre exterior i observar les pedres que encara queden soltes i que s’utilitzaren per construir el castell. També hi veureu una antiga cisterna d’aigua i uns interessants plafons informatius amb els que aprendreu a diferenciar cadascuna de les zones del castell.

Les Illes Medes des de l'esplanada del castell

Estem convençuts que no trobareu el moment de baixar (ho haureu de fer pel mateix camí), però és una ruta tant accessible i senzilla que la podreu tornar a fer qualsevol altre dia. Això sí, eviteu pujar-hi durant les hores de més sol durant l’estiu perquè no hi ha cap ombra. I com que el camí és molt pedregós us aconsellem que porteu bon calçat.

Tant pujant com baixant de ben segur que us trobareu a molts caminaires com vosaltres, sobretot a gent de Torroella que ja té per costum fer aquest itinerari. I és que el castell del Montgrí, construït entre 1294 i 1301 pel rei Jaume II, és una fortificació militar declarada bé cultural d’interès nacional i que és orgull de tots els vilatans.